Hvad er stadierne af søvn? Der er to hovedfaser at sove: hurtig øjenbevægelse (REM) og ikke-REM. REM-søvn, som tegner sig for cirka 75 procent af din samlede søvntid, er det letteste stadium. Din puls og vejrtrækning sænkes i løbet af den første fase. Dine hjernebølger beroliger. Din kropstemperatur begynder også at falde. Denne fase varer cirka 25 minutter i løbet af din første søvncyklus. Det bliver længere, når du skrider frem fra et trin til det næste.

Der er mange teorier om, hvorfor vi sover. Energibesparelsesteorier hævder, at søvn bruges til at spare energi, mens genoprettende teorier tyder på, at det tjener en regenerativ funktion. Hjernen reparerer og omorganiserer neuroner under søvn. Mens hjernen sover, dræner det glymfatiske system toksiner og affald fra centralnervesystemet. Det hjælper med at komme sig efter stressende situationer og opretholde følelsesmæssig balance. Læs meget mere om det på sleepzone.dk.

De fleste mennesker tror, at søvn er en tid med hjernens inaktivitet. Forskning har vist, at hjernen er aktiv under ikke-REM-søvn. Ikke-REM-søvn ser et fald i neuronaktivitet og et skift i deres affyringsmønstre fra tilfældig til koordineret. Derfor betragtes søvn som det vigtigste stadium i menneskelivet. Hvordan kan vi få mere søvn? Vores gener har nøglen til vores dybe søvn.

Vores søvndrev spiller en central rolle i vores ønske om søvn. Når vi går gennem dagen, vokser vores ønske om at sove og når et bestemt punkt. Kroppen tvinger os ikke til at spise, når vi er sultne. Det lægger os også i seng, når vi er trætte. Når vi ikke får den søvn, vi har brug for, bruges mikrosøvnepisoder til at få os til at føle os trætte, men ikke i søvn.

Hvordan hjælper vores gener os med at sove?